Literatuur

Communicatie

Struin door interessante artikels en websites

Hier kan je door wetenschappelijke artikels gaan, als je je verder wil verdiepen. Daarnaast vind je hier websites van partners die uitgebreid aandacht hebben besteed aan de pijlers, mét extra tools. Ga aan de slag met wat voor jullie werkt en wat aansluit bij jullie visie. Op die manier kunnen jullie stap voor stap timmeren aan jullie eigen weg naar een ‘warm bedrijf’.

In deze lijst leggen we graag de link met een aantal interessante bronnen van partnerorganisaties van de Vlaamse Overheid met betrekking tot deze pijler.

  • Verso (de intersectorale werkgeversorganisatie voor Vlaamse Sociale Ondernemingen) geeft ook nog heel concrete input bij het opstellen van een communicatieplan. Ze gebruiken de Trap van Quirke als praktisch communicatiemodel dat helpt om af te wegen welke middelen je wanneer gebruikt.

  • Op de site van Werkbaar werk (een product van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) en de Stichting Innovatie & Arbeid), vinden jullie 13 spelregels voor telewerk op maat van je onderneming dewelke ook zinvol kunnen zijn om eens door te nemen.

  • Ook het Vlaams Instituut Gezond Leven (onafhankelijk expertisecentrum en partnerorganisatie van de Vlaamse Overheid) biedt nog extra algemene inspiratie over communicatie. Bekijk onder andere deze en deze pagina op hun website.

  • Ook op de website Langer Werken met Goesting (een platform van Alimento gericht naar voedingsbedrijven met oog voor de noden van oud én jong) wordt het thema communicatie aangesneden.

Wellicht zijn er nog heel andere interessante en wetenschappelijk onderbouwde bronnen beschikbaar. Deze lijst is met andere woorden niet exhaustief.

Opdrachten

Wil jij ook inzetten op communicatie? Download hier onze oefeningen en ga van start binnen jouw organisatie:

Monitoring

Vinger aan de pols houden door een monitoring:

Twijfel je nog met welke pijler je wil starten? Volg dan eerst de algemene monitoring: