GEDRAGENHEID & VISIE

als basisvoorwaarde voor een 'warm bedrijf'

Smijt kostbare tijd en energie niet weg aan ‘one shots’, mikkend op snel resultaat. Niet alleen je buikgevoel volgen, ook je oren laten luisteren. Ga voor duurzame effecten in de stappen naar een ‘warm bedrijf’: misschien niet morgen, maar wel op lange termijn.

Een ‘warm bedrijf’ lukt alleen mits een doordachte aanpak en een draagvlak. Een goed gefundeerde visie op het doel (en op de weloverwogen weg ernaartoe) is altijd nodig. Net als genoeg mensen die erin geloven en hun schouders willen zetten onder die visie. Visie en gedragenheid zijn - samen met ‘communicatie’ – de basisvoorwaarden in een mentaal welzijnsbeleid.

Dit materiaal doet jullie nadenken over wat jullie belangrijk vinden, vanuit de algemene visie, kernwaarden en prioriteiten van jullie organisatie. Waarom en hoe willen jullie inzetten op mentale gezondheid? Waar willen jullie naartoe, op korte en lange termijn?

Inventariseer wat er nu al bestaat. Wat werkt goed en wat niet of moeilijk? Zit de taakverdeling goed? Zoek ook uit hoeveel ruimte er vandaag is om te werken aan meer mentale gezondheid. Misschien vraagt weerstand, bij management of medewerkers, eerst aandacht. Of praktische of financiële bezwaren.

Ga aan de slag met deze monitoring, opdrachten en literatuur. Zo zet je in op visie en gedragenheid, een noodzakelijke stap op de weg naar een ‘warm bedrijf’.

Tot slot willen we jullie ook nog adviseren om een logo te ontwikkelen voor alle acties rond mentale gezondheid in jullie bedrijf. Laat jullie creativiteit de vrije loop zodat jullie een logo kunnen creëren dat aansluit bij jullie visie en waarden en dat de lijm kan vormen tussen alle verschillende initiatieven die rond dit thema gebeuren. Dit komt de zichtbaarheid van jullie inspanningen én van de zorg naar de organisatie sowieso ten goede!

Opdrachten

Wil jij ook inzetten op meer gedragenheid en visie over welzijn? Download hier onze oefeningen en ga van start binnen jouw organisatie:

Monitoring

Vinger aan de pols houden door een monitoring:

Twijfel je nog met welke pijler je wil starten? Volg dan eerst de algemene monitoring:

Literatuur

Hier kan je door wetenschappelijke artikels gaan, als je je verder wil verdiepen. Daarnaast vind je hier websites van partners die uitgebreid aandacht hebben besteed aan de pijlers, mét extra tools.