Opdrachten

Gedragenheid & Visie

Van theorie naar praktijk, actie!

Uit deze opdrachten kiest de werkgroep en klankbordgroep welke zinvol zijn voor jullie organisatie, kijkend naar wat past bij jullie werksetting en de resultaten van de monitoring. Hou goed voor ogen wat het doel is dat jullie wensen te bereiken. Niet elke opdracht zal relevant of nodig zijn voor jullie traject naar een ‘warm bedrijf’. Tegelijkertijd kunnen jullie in de literatuurlijst of via jullie externe partners ook andere opdrachten tegenkomen die relevant kunnen zijn. Maar dé kant-en-klare oplossing op maat van jouw organisatie bestaat spijtig genoeg niet. Met de opdrachten willen we jou vooral 'op weg' helpen, een kader bieden en de bal aan het rollen brengen...!

Tips

  • Ga eerst aan de slag met de opdrachten rond ‘gedragenheid & visie’ en ‘communicatie’ voordat je met de andere pijlers aan de slag gaat.

  • Bekijk elke opdracht kritisch in het licht van jullie visie, missie en waarden. Met andere woorden: "passen de initiatieven bij jullie organisatie" en "wat is onze visie m.b.t. de betreffende pijler/basisvoorwaarde"?

  • Probeer niet te veel opdrachten tegelijkertijd in te plannen, selecteer goed en bepaal een slimme volgorde.

  • Blijf zeker creatief en pas de opdrachten vrij aan aan jullie unieke cultuur, organisatie, noden …

  • Gebruik het 'stappenplan' om na de pijler-specifieke opdrachten knopen door te hakken en concrete acties uit te werken.

  • Betrek iemand met meer expertise wanneer jullie zelf nog kennis missen.

Als je twijfelt waar je best begint, kan deze beslissingsboom misschien wat inspiratie geven?

Monitoring

Vinger aan de pols houden door een monitoring:

Twijfel je nog met welke pijler je wil starten? Volg dan eerst de algemene monitoring:

Literatuur

Hier kan je door wetenschappelijke artikels gaan, als je je verder wil verdiepen. Daarnaast vind je hier websites van partners die uitgebreid aandacht hebben besteed aan de pijlers, mét extra tools.