TALENTEN & COMPETENTIES
Talenten, dat is waar je goed in bent en waar je van nature aanleg voor hebt. En competenties, dat zijn vaardigheden die je helpen groeien. Als beide factoren matchen met je job
creëert dat werkgeluk, een positieve attitude, betere prestaties en meer weerbaarheid. In navolging van Lou Van Beirendonck kiezen we in het kader van deze methodiek voor de integratie van beide (talenten en competenties).
Werken aan en met de talenten en competenties van mensen is natuurlijk meer dan vorming of opleiding aanbieden. Naast ‘
formeel leren
’ is ‘informeel leren
’ net zo belangrijk: peter- of meterschap, ontwikkelingsgesprekken, feedbackcultuur .... Maar vooraleer je als organisatie kan stilstaan bij 'wat' je mensen wil aanleren en 'hoe' je dit wil doen is het creëeren van eenkader
om vanuit te vertrekken en het stilstaan bijkerncompetenties
die aansluiten bij je visie en waarden cruciaal voordat je écht uit de startblokken kan schieten met een gedragen learning- & developmentbeleid.
Omdat we met onze methodiek van het warm bedrijf het 'warm' water niet opnieuw willen uitvinden en er reeds heel wat zinvol praktisch materiaal werd ontwikkeld voor beleidsmakers vanuit de portaalsite Maatschappelijk Verantwoord ondernemen onder de rubriek 'talenontwikkelaar' is ons aanbod rond deze pijler beperkt. In de literatuurlijst staan daarnaast ook echt héél wat interessante bronnen die praktische handvatten aanreiken om op weg te gaan.
Werk je aan de pijler ‘talenten & competenties’, werp dan ook een blik op de pijler ‘verbondenheid’ . Of mensen een goed en verbonden team vormen, hangt immers ook af van de juiste taak- en rolverdeling. De Fleximatrix kan je helpen screenen of die goed zit. En ook het werk rond andere pijlers is onlosmakelijk met talenten&compententies verbonden (leiderschap, autonomie en verantwoordelijkheid, etc.)